Tegnap olvastam itt a Tanulóvezetőben a tantermi konzultációk hasznosságáról, de ehhez én is hozzá szólok, érdekel, – igaz régóta Németországban élek. Azt olvasom, hogy a német Tanintézetek Szövetsége tiltakozik az Online oktatás ellen.
Bizonyíték van rá, hogy károsan hat a közlekedésbiztonságra. A Szövetségi Közlekedésbiztonsági Tanács vizsgálatot indított annak kiderítésére, hogy az Online oktatás hosszútávon alternatívát jelent-e a vezetést tanulók számára?
A legutóbbi felmérés szerint a megkérdezettek többsége elutasítja az „Otthon-oktatást” ugyanis egy szakértői bizottság a balesetek számának növekedését prognosztizálja.
Ne vágjunk azonban a dolgok elébe. Először nézzük a német baleseti statisztika alakulását! A korábbi 186 napos Covid-Lockdown – egy tanulmány szerint – az Online Oktatással a Pandemia alatt igen keményen visszafogta az eredményességet. Szülök, tanulók és a kutatók egyöntetű véleménye visszaigazolja a gyenge teljesítményt. E tanulmányt 5800 tanulóval és 6300 szülővel hajtották végre hét európai országban. Ezeknek a 60-70 % -ka lesújtó véleményt adott.
És a Németországi Online autós képzés ugyancsak hasonló tragikus eredményt mutat: egyre több tanuló bukik meg mind az elméleti és mind a gyakorlati vizsgákon. A TÜV-Verband (Technischen Überwachungs -Vereine = Technikai Felügyeleti Egyesület) a következő drámai képet mutatja: az elmúlt évben a jelöltek 43 % a bukott meg az elméleti vizsgán, szóval csaknem minden második! Ez a szám 2013-ban még csak 29% volt! „A Gépjármű oktatók becslése szerint a tanulók kevésbé figyelmesek a közlekedés során, mint korábban. A fiatal tanulók észlelési képessége folyamatosan csökken – évről évre.” – mondja Kurt Bartels az Autósiskolák Oktatási Szövetségének elnöke.
„A figyelem drasztikus csökkenése részben a gyakorlati oktatásra is igaz. Mindezt a Handy (Mobil-telefon) gyakori használatára vezetik vissza, mondván: a szülői autóban ülő gyerek vajon az utat figyeli?
Nem, őket a Smartphone programja érdekli. Emiatt a fiatal embereket nem lehet a „természetes közlekedés-affinitásra szoktatni.” Az oktatók is észrevették már ezt a tendenciát: a jelöltek kevésbé figyelmesek a közlekedés során, mint korábban. Ez viszont a közlekedési balesetek számának növekedését jelzi már előre.
És mit mond a statisztika?
Az elmúlt éveben 9 %-kal nőtt a balesetezési arány. A szakértök szerint az Online oktatás is szerepet játszik ebben.
De mit mondanak még a képzési szakemberek erről?
A B kategóriás tanulóvezetők 43 %-a bukott meg tavaly az elméleti vizsgákon. Kurt Bartels további részleteket is közölt:
„ A forgalomnövekedés, a szabályozás továbbifejlesztése, az új szabályok megjelenése ugyancsak növeli a jelöltek terhelését. Ezen kívül a nagyvárosokban a bukások aránya a gyakorlati vizsgákon szignifikánsan magasabb, mint vidéken. Ennek okát a bonyolultabb közlekedési viszonyokban kereshetjük. Kurt Bartels megítélése alapján a jogosítvány megszerzése iránti érdeklődés ma változatlanul nagy.
A Szövetségi Közlekedési Tanács vizsgálatot indított annak eldöntésére, hogy az Online Oktatás hosszútávon megoldást lejent-e az Autósiskolák számára?
„Az Autós iskolák nagy többsége elutasítja ezt az alternatívát!” – írja egy tanulmány. Számos szakértő felhívja a figyelmet a balesetek számának várható növekedésére. Indoklásként hozzák fel a képzés minőségi csökkenését. Manfred Spitzer neurológus tanulmánya szerint, amelyet „Branchenverbands Moving” megbízása alapján készített, már figyelmeztetett a baleseti helyzet további romlására, amelyet elsősorban az Online Oktatásra vezetnek vissza.
De melyek a várható romlás konkrét okai?
A veszélyhelyzetek részletes és pontos ismertetésének hiánya. Nincsenek magyarázó baleseti tanulságok. Hiányoznak a helyi ismereti sajátosságok.
A Berlini Autósiskolák Szövetsége is tiltakozik a kizárólagos Online-Oktatás ellen, mondván: a Lockdown során nyert tapasztalatok azt mutatták, hogy az élő oktatás hiánya hátrányosan hatott a közlekedésbiztonságra, a jelöltek kevéssé motiváltak, lankad a figyelmük, és gyakorlatilag passzívan vesznek részt az oktatásban.
A Német Gépjárműoktatók Szövetségének vezetője Jürgen Kopp megállapította:
„Az Online Oktatás előnytelen hatással van a tanulás effektivitására és a közlekedésbiztonságra való beállítódásra is.”
Ugyanígy nyilatkozott a BVF (Deutsch Fahrlehrer Akademie) prominense, Akademie-Präsidenten, Gerhard von Bressendorf: „ A tiszta Online-Oktatás soha nem tudja azt a minőséget hozni, mint az élő oktatás.”
A Gépjármű oktatók szövetsége nemcsak a közlekedésbiztonság romlásáért aggódik, hanem az Autósiskolák rentabilitásának fenntartását is szem előtt tartja. Theorie-Unterricht bald komplett online?
Fahrschullehrer besorgt – Große Auswirkungen auf Schüler”
”Elméleti oktatás hamarosan komplett online?
Az Autósiskolák oktatói aggódnak. A Merkur. de a következőket írja: „..Ha megvalósulna ez a terv, a kisebb Autósiskola elveszíti a fennmaradás lehetőségét is, semmi esélye nincs piacon maradni az olcsó Online Oktatás miatt. De még ennél is nagyobb gond a közlekedésbiztonság romlása.”
„A Lockdown tapasztalatai egyértelműen mutatták, hogy a tanulók az Online Oktatás során gyakorlatilag diszkusszió nélkül készültek fel, gyakran figyelmetlenek és gyakorlatilag passzívan vesznek részt az oktatásban. Ez persze mélyreható hatást gyakorol az oktatás effektivitására, és a közlekedésbiztonságra is. Az autósiskolák csak az élő oktatás során tudják felkésszíteni a jelölteket a helyi sajátosságokra.”
„Az Online Oktatás rontja a tanulás effektivitását.” – mondja megint Jürgen Kopp.
„Egy tiszta Online Oktatás, nem képes sem a Müncheni csúcsforgalomra sem a környező hegyvidékek forgalmának veszélyeire felkészíteni a jelölteket. A tanulók emiatt nem fognak spórolni az olcsó Online Oktatáson, mert legalább öt órával többet kell venniük a hiányzó elméleti felkészítés miatt a gyakorlati vezetés során.”
A veszélyes szituációkat ugyancsak az élő oktatás során részletesebben, élő példákkal lehet ismertetni, a hallgatókkal való párbeszéd nélkülözhetetlen. Az esetleges kérdéseket itt azonnal meg lehet beszélni.
Legalább 400 autósiskolát és több mit 800 tanulóvezetőt kérdezett meg a Welt am Sonntag újság, és a megkérdezettek osztották a kutatók gondjait: az autósiskolák 76 %-a úgy tartja, hogy a veszélyhelyzeteket élő oktatásban lehet a legjobban ismertetni, 78% úgy gondolja, hogy az Online Oktatást nem szabad tovább fenntartani.
Volt olyan is, hogy Krefel városban egy autókorzóval tüntetett 80 oktató a tanítványokkal együtt az Online Oktatás ellen és a TÜV-nél, a hosszú vizsgára való várakozás miatt.
A Baden-Württembergi Közlekedési Minisztérium egyértelműen az élő oktatás mellett áll ki. Az oktatás célja a „közlekedésre nevelés”. Tehát hogy a gépjárművezetés oktatás során a a tanulóvezetők biztonságos, környezetbarát és a partnerekkel harmonikusan kooperáló vezetőkké váljanak.
A helyzet most azt mutatja, hogy sem Web- (Internet) sem a Videokonferenciák ezt a pedagógus qualitást nem tudják biztosítani. A Minisztérium követeli a személyes, szakszerű és professzionális pedagógiai kommunikációt a tanárok és diákok között.
És végül, magam is megjegyzem. Optimális megoldás lenne itt, hogy az élő tantermi oktatás fenntartása mellett kiegészítésként alkalmaznák az Online tanulást, mint ahogy ez a pandémia előtt eddig is gyakorlat volt Németországban.
Hogy milyen nagy jelentősége van az elméleti oktatásnak, azt egy régi példával magam is szeretném még illusztrálni. Én 1974-ben az ATI-nál dolgoztam és kezdetben a KRESZ kérdések ábráit felülről nézve készítették. Kérdeztem, nem probléma-e a 90 fokos elfordítás?
Miért is nem a vezetői ülésből nézzük a forgalmat? Azt mondák a fejlesztők, ez jó ötlet”
És az óta már a vezetőülés perspektívájából készítette az ábrákat az oktatásfejlesztési osztályon Fésűs András a nagyszerű grafikus művész is.1976-ban pedig kint voltunk Párizsban az ottani Tanintézet meghívására, és a kísérőnk mondta: „Amióta a vezetőülés perspektívájából készítjük az illusztrációkat, csökkent a bukások száma a gyakorlati vizsgákon.
És még egy pszichológiai fenomén támasztja alá az élő oktatás fontosságát: az emberek sokan inkább annak hisznek, amit hallanak, és nem amit látnak.
Pál Apostol ezt így fogalmazta meg: „ A Hit a hallásból származik!….” (Római levél 10;17). A philogenetikai oka ennek a jelenségnek az, hogy a fül, a hallás korábban fejlődött ki, mint a látás, emiatt a hallottak mélyebb benyomást gyakorolnak ránk, mint a látottak.
Végül még egy hasonlattal is szeretnék élni. Ahogy Elon Musk megpróbálja a lehetetlent a robocar-okkal szóval a robot járművekkel, – amelyeket szerintem soha nem lehet élővé tenni, – úgy az Online-Oktatás is hasonlít az önvezető robot-rendszerhez.
Újra élővé kell tenni az oktatást!
Bleib Gesund, Fahr Vorsichtig
Dr. Georg Gati
Németország
Forrás: tanulovezeto.eu
Irodalom:
2. https://www.welt.de/wirtschaft/article239180733/Fahrschulen-gegen-digitalen-
Unterricht.html#:~:text=Ein%20Gutachten%20warnt%20nun%20sogar%20vor%20Gefahren%20für%20den%20
Straßenverkehr.&text=
Die%20Fahrschulen%20in%20Deutschland,mit%20einer%20dadurch%20geringeren%20
Ausbildungsqualität.
4. Deutschen Presse-Agentur (dpa) in Berlin.
7. https://rp-online.de/nrw/staedte/krefeld/krefelder-fahrlehrer-demonstrieren-gegen-tuev_aid-76508913